Artefakter
Da vi i det pædagogiske felt bruger mange metoder har og mange redskaber er det ikke uvæsentligt, hvordan vi bruger dem. For at tydeliggøre dette har bruger vi begrebet artefakter. Artefakter bruges ud fra Edgar Scheins kulturforståelse og kan således siges, at være de metoder og redskaber vi har og måden vi bruger dem.
Edgar Scheins kulturforståelse bruger isbjerget som metafor, i det det kun er en del af kulturen, som er syn, nemlig toppen af isbjerget. Værdierne og de grundlæggende antagelser ligger under overfladen.
Artefakterne er de metoder og redskaber vi bruger samt måden vi bruger dem.
Et eksempel er en stol. Stolen har en konkret fysisk form. Måden vi stiller den er afgørende for, om vi vil tænker at bruge den til at sidde på, eller til fx at bygge en hule.
Artefakter i bo- og dagtilbud
Vi har mange artefakter. Dels de artefakter som vi bruger sammen med borgeren, det kan fx være ergonomisk bestik, talemaskine, gangstativer, kørestole, lifte.
Artefakter er også vores arbejdsredskaber, som fx pædagogisk plan, dialogskemaer, strukturplaner og meget andet.